Eric Maltaite

Skribent: Christopher Thomsen

Den artikel er skrevet af Christopher ​Thomsen

Æblet falder ikke langt fra stammen

Éric Maltaite voksede op i Belgien som søn af tegneserietegneren Willy Maltaite – eller slet og ret “Will”. Gennem sin opværkst fik familien regelmæssigt besøg af mange af mediets helt store navne; Franquin, Peyo, Jijé, Tillieux mv. Will havde startet sin tegneseriekarriere i 1947, og fra 1949 og frem til 1990 tegnede han serien detektivserien “Tim og Thomas”, af og til afbrudt af blandt andet serien om “Isabelle”.

Éric må have fundet sin fars arbejde interessant, for allerede som 18-årig fik han trykt sine første siden i Tintin magasinet i form af serien “Bédévision”, skrevet af en “Stephen”. Snart fulgte af et langt samarbejde med hans nære ven Stephen Desberg. Stephen Desberg havde i 1977 overtaget forfatterrollen på “Tim og Thomas”-serien efter Maurice Tillieux, der havde skrevet et dusin albums af serien, var omkommet i en bilulykke. Stephen Desberg slog i 1978 sine artistiske pjalter sammen med den unge Éric Maltaite om serien “La Famille Herodius”, og siden om deres 10 album lange humoristiske spionserie “421”.

“421” startede som en pariodi på spiongenren, og fulgte detektiven Jimmy Plant (efter sigende inspireret at Jimmy Page og Robert Plant fra Led Zeppelin). Efterhånden blev serien dog mere og mere seriøs, og Erics streg gik fra at være sammenlignelig med sin fars streg til at blive noget mere realistisk som serien skred frem.

Således kom Stephen Desberg til at skrive for to generationer af Maltaite-familien, Will frem til 1990, og Éric frem til 1993 på henholdsvis “Tim og Thomas” og “421”.

Efter 15-17 år med samme forfatter begyndte Éric Maltaite at se sig om efter en anden måde at arbejde på: solo. I første omgang med en erotisk tegneserieadaption af Daniel Dafoes “Robinson Crusoe” i form af “Robinsonne”, hvor både Crusoe og Fredag er blevet skiftet ud med velformede kvinder.
I 2001 fulgte den ligeledes erotiske “Les 1001 Nuit de Schérérazade” bygget på “1001 Nats Eventyr”.

Mellem 1995 og 1997 arbejdede han sammen med forfatter Jean-Louis Janssens på serien “Route 0”, der var en række korte fortællinger om de sære og magiske ting der sker langs USAs underligste landevej. Serien bragte ham lidt tættere på den humoristiske tone der havde været i hans tidlige karriere, og det bliver mere og mere tydligt at Maltaite er i stand til at tilpasse sin stil til forfatterne fortælletone.

Således fulgte en mere realistisk serie mellem 2001 og 2006; “Zambada” om en paramilitær commandoenhed. Og i årene derefter “Les Champeurs” (2006-2010); en gag-baseret serieom livet som campist – “Les Fondus de la Glisse” (2008-2011) om de sjove ting der kan ske på en ski-piste – og “Sam Speed” (2010-2014) der fokuserer på motorcykellivets luner.

Chok!
Lige som vi herhjemme har oplevet en række integraleudgivelser af velkendte serier – så som “Valhalla”, “Splint & Co.”, “Linda og Valentin”, “Franka”, “Thorgal” mv. – så har forlagt i Frankrig og Belgien også sørget for hardcover opsamlinger af klassiske serier. En af disse var “Tim og Thomas”, der hurtigt viste sig at have et publikum. Især var læselysten stor når det gjaldt de historien omhandlende skurken “Chok” som Will havde tegnet ud til Maurice Rosys historier.
Tiden var moden til at Éric Maltaite trådte i sin fars fodspor, og over de sidste 5 år har vi fået tre albums om “Chok”. Historierne er omhyggeligt konstrueret så det binder mange af de vigtige europæiske begivenheder i den første halvden af 1900-tallet sammen med Choks liv og levned frem til hans debut i Will og Rosys “Tom og Thomas: Den Hvide Hånd” fra 1955.