Skribent: Jesper Ilum Petersen
Hvordan forklares det, at en canadisk tegner, uddannet i Belgien, bosat i Frankrig og med en stil, som læner sig op ad den europæiske, primært er blevet udgivet på amerikanske forlag?
Jeg bliver nok svar skyldig men kom selv og spørg Niko Henrichon til Art Bubble i september, for det er ham, vi taler om.
Niko har været heldig at arbejde med en række dygtige forfattere gennem sin karriere, men hans personlige succes og beundring hos publikum er naturligvis iboende hans streg, der måske kan beskrives som fordringsløs men alligevel rig på kvaliteter med en uskyldig charme spændt ud over persongalleriet. Eller:
”Somehow, he impresses by not trying too hard to impress.”
Niko blev uddannet som kunstner i Belgien på Saint-Luc Liège i årene fra 1997 til 2000 og allerede i begyndelsen af 00’erne blev amerikanerne opmærksomme på ham. Først da han på forlaget Vertigo arbejdede sammen med Bill Willingham (berømt for Fables) i to omgange og dernæst Barnum af Howard Chaykin og David Tischman.
Det var imidlertid i 2006, at publikum for alvor fik øjnene op for Niko’s talent, da han stod for tegnearbejdet på Pride of Baghdad skrevet af Brian Vaughan. Det er en mildest talt usædvanlig og fantastisk historie bygget over en virkelig begivenhed. Da amerikanerne bombede Baghdad i 2003, slap fire løver ud af byens zoologiske have og denne historie om løvernes kamp for at overleve vandt Imagine Games Network’s pris for bedste grafiske roman i 2006. Når historien blev så stor en succes, som den blev, skyldes det ikke mindst Niko’s evne til at overbevise læseren om, at han virkelig kikker ind i det bombede Baghdad.
I en helt anden genre kom Niko til at arbejde med Jack Kirbys figur fra 1978, Machine Man, i en serie på fem hæfter til manuskript af Ivan Brandon.
Siden da er det også blevet til et bidrag til Willingham’s fantastiske Fables serie. For Marvel har han leveret til bl.a. New X-men, Spiderman Fairy Tales og X-men: Return of Magic. Mange forsider har han tegnet til titler som Fantastic Four, Black Panther og Shadow Hunter.
Herudover er tilkommet udgivelser i Frankrig. I 2008 med Sylvain Runberg på Hostile og dernæst i 2011 Noe; en bearbejdning af den bibelske fortælling, der i 2014 blev til en storfilm instrueret af Darren Aronofsky.
Mens mange amerikanske tegnere arbejder sammen med andre kunstnere og farvelæggere, adskiller Niko sig radikalt ved at foretrække at klare det hele fra skitser til den færdigt farvelagte side. Derfor er hans arbejder også fyldt med atmosfære og genkendelighed samt en sjælden harmoni mellem sidens enkelte bestanddele.
I de seneste år har Niko tegnet to album af Meta-Baron serien til manuskript Jerry Frissen. Han fortæller selv, at det var fantastisk for ham at bidrage til netop denne serie, da han var stor fan af figuren, da den blev lanceret for første gang af selveste Moebius. Her har Niko også gået ind i den nye teknologiske tidsalder og tegnet digitalt.