Hanne Hansen Prisen

HHPrisen16Hanne Hansen prisen blev i år uddelt i Kongesalen på Jørgensens Hotel i Horsens i forbindelse med Art-Bubble på Danmarks Industrimuseum. Prisen blev givet af sidste års prismodtagere, der i år havde valgt prismodtagerne for 2016. Det var Søren Vinterberg, Per Sanderhage og Iben Overgaard der overrakte prisen ved en Gallamiddag.

Årets vindere blev fundet blandt dem der utrætteligt arbejder i baggrunden, ukendte for de fleste men elsket af de danske tegneseriefans, skabere og læsere. Per Sanderhage beskrev netop en af årets vindere, ikke som vandbæreren i et cykelræs, men som dem der giver vandbæreren støtte, nemlig mekanikeren, uden hvem vandbæreren ikke ville kunne udføre sit job.

Den beskrivelse gælder for alle årets modtagere. De er mennesker som har dedikeret deres liv til tegneserier og vi er rigere for det. Nu har de taget stafetten og får til opgave at finde frem til næste års vindere af Hanne Hansen prisen. Som denne pris har bevist, så kommer vinderne fra alle hjørner af tegneseriebranchen og vi ved, at årets tre vindere vil fortsætte i den tradition.

Vinderne 2016

Paw Mathiasen – Forlaget Fahrenheit

Motivering af Hanne Hansen-prisen til Paw K. Mathiasen, 11.9.2016

”Mennesker kan tilsyneladende ikke leve uden fortællinger”, sagde den svenske romanforfatter Kerstin Ekman, da jeg interviewede hende engang for 10-15 år siden. Mange har observeret noget lignende. Men ligesom 1800-tallet kaldes ’romanens århundrede’, blev 1900-tallet frem for alt billedfortællingernes århundrede, filmenes og tegneseriernes.

Tegneren Arne Ungermann, som også var billedredaktør på Politikens legendariske søndagssektion Magasinet i årene omkring 1950, tog konsekvensen og gav inspiration til to sejlivede danske tegneserier, Jørgen Mogensens ’Poeten og Lillemor’ og Henning Gantriis’ ’Livets gang i Lidenlund’. Og så skabte han selv tre tegneserier, nemlig ’Kasper Knalds Oplevelser’, ’Caligula’ og den langt mest succesrige af dem, om husassistenten ’Hanne Hansen’. Hanne Hansen-prisen tildeles – som Lars Jakobsen allerede har forklaret det – personer, der har haft en særlig betydning for tegneserierne i Danmark. Foruden selvfølgelig fremragende tegnekunst er de to første års prismodtagere blevet belønnet for indsatser som organisator, redaktør, anmelder, oversætter, formidler og aktivist.

Men hvorfor gå alle de omveje, når man kan præmiere alt i én? Selv tegneruddannet, nemlig som topograf, dvs. tegner af geodætiske kort, har en af dagens prismodtagere som forlagsredaktør, tidsskriftsredaktør, forfatter, formidler, oversætter, organisator og aktivist gjort, hvad han kunne for tegneserierne, siden han udgav sit første fanzine som 12-13 årig. Han har anmeldt tegneserier i dagspressen og samlet en del af det i bogen ’Kulørt kritik’ – og han har stået i spidsen for det seneste ambitiøse trykte danske tidsskrift om seriekunst, ’STRIP!. Tidsskriftet udkom på det forlag, han åbnede for 25 år siden med undergrundsudgivelsen ’Donald Fuck’, og som snart gik over jorden, mere og mere professionelt. Men heldigvis stadig med de åbne armes udgivelsespolitik:

Ny talenter ved, at det er her, de skal søge hen. Manden ønsker ethvert talent muligheden for at se sit værk på tryk – nærmest uanset værkets salgsmuligheder. Således har han i tidens løb præsenteret serieskabere, billedfortællere og senere prismodtagere som – nævnt i flæng og tilfældig rækkefølge – Mårdøn Smet, Henrik Rehr, Peter Kielland, Thomas Thorhauge, Rasmus Bregnhøi, Cav Bøgelund, Ida Corneliussen, Jan Solheim, Søren Mosdal, Halfdan Pisket, Adam O. og mange flere.

I alt er det blevet til omkring 300 små og store udgivelser, som rækker fra børneeventyrenes erotisk ’Vildfarne piger’ til serier om nok så hårde drenge som Jan Stage og Henrik List. En backlist, der tæller store udenlandske navne som Charles Burns, Jijé, Tardi, Moebius og Jiro Taniguchi. Som rækker fra samme Taniguchis graphic novel ’Manden der går tur’ og frem til de nok så gyselige vandringsmænd i ’The Walking Dead’.

Nå jeg så tilføjer, at manden også har været aktivist og drivende kraft i bestyrelsen for Dansk Tegneserieråd siden starten i 2009 og ikke mindst i udgivelsen af rådets uundværlige årlige hvidbog, foreløbig seks år i træk, foruden rådets andre landvindinger – tegneseriefestivaler, tegneserieuddannelsen, serieforskning, seriernes indtog på Storm P. Museet m.v. – ja, så kan jeg vist dårligt trække det længere ud med at nævne, at jeg taler om stifteren, ejeren og lederen af forlaget Fahrenheit, der netop er opkaldt efter Ray Bradburys roman om livsnødvendigheden af de fortællinger, som også Kerstin Ekman talte om. Og som på autodaféernes bogbål kan opnå temperaturen Fahrenheit 451. Kort sagt:

Paw Krogsbæk Mathiasen. Tillykke!

(Søren Vinterberg. Art-Bubble Tegneseriefestival, Horsens 10. sept. 2016)

Marit Nim – Fantask

Vi er så heldige, at vi har en fantastisk tegneseriebutik i København, som snart har 45 år på bagen. Det er selvfølgelig Fantask, og her kan I se Per Sanderhages motivation for valget af Marit Nim, samt Marits takketale.

Morten Thorning – Animation Workshop

2013 var et skelsættende år!

Ikke kun fordi det var 100 året for Danmarks første tegneserie – Storm P. med De tre små mænd og nummermanden.

Det var Animationsskolens 25 års jubilæum – også en skelsættende begivenhed, der for alvor viste, at det er en levedygtig branche.

Det vigtigste som skete i 2013 – i hvert fald i denne sammenhæng, var opstarten på uddannelsen Grafisk Animation.

Derfor – Morten – skal du have en Hanne Hansen Pris

Per, Søren og jeg var vi enige om, at du og skolen skal have prisen for jeres mangeårige virke for tegnekunsten og ikke mindst for at skabe muligheden for at uddanne nye unge talenter. Det er den bedste måde at sikre tegneseriens forsatte levedygtighed på. Den energi, entusiasme og vedholdenhed du har skabt Animationsskolen med, bliver nu også til glæde for tegneserie skabere.

Jeres ambition om at gøre talenterne både rasende dygtige til det solide håndværk og den gode fortælling – og samtidig lære dem at begå sig i den kommercielle verden, lover godt for fremtiden – for tegnerne, for tegneserien og for skolen.

Det er igen blevet cool at tegne og tegne tegneserier – Det er Faglig excellence – som du selv siger, det er ambitiøst, stort og flot.

Det skal du have en pris for….

Det er flot og imponerende og jeg tror mange generationer i fremtiden vil kunne takke skolen for, at en kunstart udvikles og dyrkes med så stor autoriet, passion og professionalisme. Både animationen og tegneseriemediet.

Tillykke og stor tak !!

(Iben Overgaard. Art-Bubble Tegneseriefestival, Horsens 10. sept. 2016)

Stort tillykke til alle vinderne!

Æresprisen – Mort Walker – Basserne 

Også i år blev der uddelt en pris til en tegneserieskaber som i sit mere end 60 år lange virke, har haft enorm indflydelse på danskernes læsevaner i forhold til avisstriber. Walker familiens tegneserier har i årevis været de tegneserie striber der har opnået flest læsere, specielt på det danske marked, og selv om man ikke læser tegneserier, har man i Danmark ikke kunnet undgå at støde ind i Mort Walkers soldater og den familie der udsprang fra Basser striben.

Det var selvfølgelig Mort Walker, der i år fik en ærespris, som blev modtaget af hans søn, Brian Walker, som i de sidste 30 år har arbejdet på sin fars livsværk.

Tillykke Mr. Walker og tak for striberne!

Begrundelse:

Hanne Hansen Award to Mort Walker, 2016

On special occasions The Hanne Hansen Award may be bestowed to a person from abroad, who has made an extraordinary difference in Danish comics culture. Today is such a special occasion, and the American recipient of this award is the comic strip artist and pioneer of comics culture Addison Mortimer Walker.

Born on September 3. 1923 Mort Walker could, a week ago, celebrate his 93. anniversary and has not been able to travel to Denmark this year. He was here several times before, though. We have, however, the pleasure of the presence of one of Mort’s many sons, Brian Walker.

Unlike the Reuben Award – which Mort Walker received as early as 1953, that is 63 years ago! and which has its name in memory of the artist Rube Goldberg – the Hanne Hansen Award is not named after an artist or cartoonist, but after the protagonist and title-character of an extremely popular comic strip in the 30-es, 40-es and 50-es about this young woman, Hanne, a housemaid or domestic help of the family Olsen.

Since Chic Young’s ‘Blondie’ and George MacManus’ ‘Bringing up father’ the family strip has always been one of the supporting pillars under the position of comics in the printed press. And Mort Walker has indeed contributed to this continued support with his and Dik Browne’s strip about Hi and Lois (Mads og Misse), printed in Danish weeklies since the 1950-es. As I understand it, nowadays mr. Brian Walker writes the stories about Hi & Lois and their toddler-philosopher of a baby, Trixie, not to be forgotten.

Mort Walker invented several other successful strips – Mrs. Fitz-Flats (Fru Fitz’ pensionat), Sam & Silo, Boner’s Ark (Olsens ark), The Evermores (Marius og Missa) and Gamin and Patches (Lasse & Pjalte). The most successful of them all, however, and the one with the strongest impact in Danish comics culture, is of course Beetle Bailey – Basserne!

Beetle Bailey started as a a strip about college life in 1950, the same year as the start of Schulz’ equally legendary comic strip about The Peanuts. So today Beetle Bailey must be the world’s oldest strip still created and overseen on a daily basis by the same artist. Bailey actually stayed on college for half a year, before he joined the army. That was during the Corean War, which also gave us the tv-series about life in the camp hospital M*A*S*H. Beetle Bailey arrived in Camp Swampy 65 years ago. As you may be aware, mr. Walker, the Danish name for the Camp is a rather suitable word, if one wants to train the pronunciation of one of the special Danish vowels: Pløresødallejren.

Only once during these 66 years has Beetle Bailey lifted his hat or helmet high enough, so that his millions of readers could see his eyes! Mostly they are shut in deep sleep. Beetle Bailey is a slacker, if there ever was one! Maybe that’s why the Danes love the strip so much? Or is it because of General Halftrack’s fruitless attempts to control anything at all? Or the blunt orders and juicy dreams of Sarge? Or simply because of the grace and charms of miss Sheila Buxley, the secretary? Maybe the sum of all these reasons? Yes, most probably we like the strip so much because of its kind and charitable sense of humour and knowledge of human nature, expressed by the simplistic, yet personal and distinctive, line and style of the drawings, from which so many other cartoonists – including some Danes – have learned.

The daily strip first appeared in a Danish daily newspaper in 1958 and is still printed in 4 newspapers, 58 years later. Launched in 1972 the Danish Beetle Bailey-magazine Basserne (= the privates) is with 44 years the oldest still existing comics magazine on the Danish market. So, mr. Walker: If any cartoonist has made a difference in Danish comics culture, and thus deserved the Hanne Hansen Award, it’s your father, Addison Mortimer Walker. We thank him and congratulate him and you with the award.

(Søren Vinterberg, Art-Bubble, Horsens, 10. sept. 2016)

Om Hanne Hansen prisen

I 2014 fik Danmark en helt ny tegneseriepris. Den blev uddelt første gang på Art-Bubble i Horsens i
september 2014. Prisen er opkaldt efter en figur af en af Danmarks mest kendte tegnere gennem tiden, Arne Ungermann. Prisen blev til i samarbejde med Arne Ungermanns datter Line, der desværre aldrig opnåede at være med til prisuddelingen. Line døde i 2015 af længere tids sygdom. Tak til Line, prisen lever videre i både Lines og hendes fars ånd.

Prisen hedder Hanne Hansen prisen, efter tegneserien om den lille husholderske der kunne læses i Politikken fra 1935 og helt frem til 1959. Det er tegneseriernes svar på den danske Bodilpris. Vinderne af prisen får til opgave at nominere næste års vindere, som har gjort en særlig indsats for dansk tegneserie. I enkelte tilfælde kan prisen også gives til en udenlandsk person der særlig har gjort en forskel på den danske tegneseriescene.

”Jeg er utroligt beæret og meget rørt. Jeg havde ikke forventet at modtage en dansk tegneseriepris. Jeg takker alle mine danske kolleger og vil opmuntre dem til at fortsætte det gode arbejde. At lave tegneserier er et fantastisk job,” sagde Albert Uderzo, da han modtog prisen i 2015. Sammen med tekstforfatteren René Goscinny skabte han i 1959 den internationalt kendte tegneseriehelt Asterix.

Meningen med prisen er, som Uderzo siger, at give et skulderklap eller en opmuntring, fordi tegneserier netop er et fantastisk og krævende arbejde.

Prisen uddeles næste gang til Art-Bubble i Rundetårn, 18.-19. november 2017.

Tanker fra tidligere prisvindere

Se og hør, hvad tidligere vindere af Hanne Hansen prisen har at sige om at have vundet den.

Per Sanderhages takketale

Per Sanderhage kunne desværre ikke være til stede under Art Bubble i Rundetårn 2015. Her er hans takketale.

Årets modtagere af Hanne Hansen prisen.

Fra venstre til højre – Mort Walker (Brian Walker modtog), Paw Mathiasen (Fahrenheit), Marit Nim (Fantask) og Morten Thorning (The Animation Workshop).
Foto: Christopher Thomsen (Copyright)

Mort Walker efter modtagelsen af statuetten

Brian Walker overrakte Hanne Hansen Prisen til sin far, Mort Walker efter hjemkomst fra tegneseriefestivalen Art Bubble.
Foto: Familien Walker (Copyright)

Original Hanne Hansen tegning

Arne Ungermanns datter Line Ungermann viser stolt en orginal Hanne Hansen side frem. Foto: Lars Jakobsen (Copyright)

Pin It on Pinterest

Share This